Week 2 t/m 5 - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van YenthlIndriKoot - WaarBenJij.nu Week 2 t/m 5 - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van YenthlIndriKoot - WaarBenJij.nu

Week 2 t/m 5

Blijf op de hoogte en volg

23 September 2014 | Noorwegen, Lillehammer

Week 2 → 25 – 31 aug

Deze week begonnen de echte lessen op school. Ik volg het eerste deel van dit semester twee vakken: ‘Voluntarism & Leadership’ en de ‘Norwegian Language Course’. Het tweede deel van het semester zal ik ‘Visual Sociology’ volgen. De lessen duren gemiddeld zo’n twee uur per dag en ik heb niet elke dag school, maar het is wel veel zelfstudie. De eerste paar lessen van Voluntarism and Leadership waren erg interessant, maar het is nog wel erg op Noorwegen zelf gericht. We leren hier wat vrijwilligers motiveert, hoe je mensen aanzet om vrijwilliger te worden, hoe je ze behoudt en begeleidt als manager. Ook leren we over de verschillende systemen van non-profitorganisaties in verschillende werelddelen, wat hun plaats is in de maatschappij en hoe de relatie is tussen de overheid en dit soort organisaties. Ik zit in de klas met ongeveer de helft Noorse studenten en de helft exchange studenten uit allerlei verschillende landen, waaronder Frankrijk, Tsjechië, Duitsland, Finland, Zuid-Korea, Peru, Australië en een paar Nederlanders. Erg divers dus!
De lessen van de Noorse taalcursus beginnen pas volgende week en schijnen erg pittig te zijn, aangezien je ook een mondeling examen moet doen na anderhalve maand. Ik ben benieuwd hoe dat zal uitpakken!

Deze week zijn Fleur en ik - en soms met nog wat andere exchange studenten - een beetje Lillehammer op onszelf gaan verkennen. We hebben ons laten vertellen dat je niet kunt verdwalen in Lillehammer, maar Fleur en mij is dat wel zeker gelukt. Een beetje verdwalen in een vreemde stad heeft ook wel wat. We wandelen in zo’n twee uur naar het meer en vervolgens naar de shopping mall, waar we een beetje rondslenteren, kijkend naar veel te dure spullen. Vervolgens gaan we heel eigenwijs naar de duurste MacDonald’s ter wereld, want daar moet je natuurlijk wel een burgertje hebben gegeten. En dat was ook echt duur! Voor een losse burger betaal je zo’n acht tot elf euro! Voordat we teruggaan lopen we nog even langs een marktkraampje waar gedroogde worsten in alle soorten en maten verkocht worden. De aardige man laat ons van alles wat proeven, waaronder worst gemaakt van eland en bosbessen en van rendier en knoflook. Beetje gek, maar wel heel erg lekker!

De school zelf heeft ook veel te bieden aan activiteiten, er is een grote koffielounge, een ruimte waar feestjes kunnen worden gegeven, een bioscoop die je kunt afhuren en een sportschool (met sauna!). Van de sportschool hebben we deze week alvast gebruik gemaakt. Het systeem hier is ook anders dan dat wij gewend zijn. Iedereen krijgt hier een schoolpas met een code die je kunt gebruiken om wanneer je maar wil de school binnen te komen.

Aan het einde van de week brengen we nog een bezoekje aan de misschien wel bekendste attractie van Lillehammer, de Olympiaparken. Hier zijn in 1994 de Olympische winterspelen gehouden. Na een pittige klim van een uur in de volle zon komen we aan bij de skischans. Erg leuk en aardig, maar de negenhonderd en nog wat trappen vonden we nu een beetje te veel van het goede. Voor 35 Kronen (zo’n viereneenhalve Euro) gaan we met de skilift omhoog. Eenmaal boven had je een prachtig uitzicht over heel Lillehammer. En ja, op de terugweg hebben we wel de trap genomen.

Week 3 → 1 – 7 sept

Deze week hebben we een goed beeld gekregen van de lessen. Daarnaast is ook de Noorse taalcursus begonnen. Een oud mannetje met een verhalende stem leert ons in de eerste les het een en ander over de geschiedenis van Noorwegen. Al snel hadden we door dat hij van aanpakken houdt, want we zijn al door het eerste hoofdstuk heen. Veel Noorse woorden lijken op het Nederlands, maar door het hoge tempo van de lessen is het behoorlijk pittig.

Verder hebben we als internationale studenten elke donderdagavond de ‘bioscoop’ in school afgehuurd. Dit is een groot auditorium met bioscoopstoelen en een groot scherm. Doordat iedereen met zijn schoolpas elk moment de school binnen kan komen, mag je dus na schooltijd zalen afhuren om - in ons geval - een filmpje te kijken.

Tenslotte zijn we dit weekend naar een waterval geweest. Het was dit weekend extra bijzonder, omdat ze de waterval gingen ‘verversen’. Dit gebeurt een keer in het jaar en de stroming is dan extra heftig. Er was een heel evenement van gemaakt met speurtochten, optredens, shows voor kinderen, als trol verklede mensen en heerlijke Noorse wafels! Aan het einde mochten we mee met een korte tour in het waterstation. Dit was gelegen in de berg dus moesten we met een klein busje door een tunnel onder de grond de berg in. Dit tochtje zelf was leuker dan de rest van de rondleiding, maar toch!

Week 4 → 8 – 14 sept

Helaas moest ik er ook aan geloven. Nadat al mijn huisgenoten een koudje hadden gevat was ik ook aan de beurt. Dus maandag maar een dagje thuis gebleven. Voor de rest heb ik deze week niet heel veel gedaan, alhoewel het mooi weer was. Ik heb een beetje gewandeld in de omgeving, koffie gedronken bij nu al mijn favoriete ‘Cafe & Chocolaterie’, aan mijn essay gewerkt en een tripje gepland voor komend weekend.

Week 5 → 15 – 21 sept

De dagen beginnen langzamerhand een beetje saai te worden. Ik hoef maar twee dagen per week naar school en de rest moet ik zelf maar invullen. Daarom moest ik dit weekend er even tussenuit! Ik vertrek zaterdag naar Ålesund, waar ik na een treinrit van 3,5 uur en daarna nog eens een busrit van 2 uur zal aankomen. Eerst moet ik de trein nemen naar Dombås, waarna ik vervolgens de Rauma Railway afleg naar Åndalsnes. Dit traject staat bekend om haar prachtige omgeving en is tevens onderdeel geweest in de film Harry Potter en de halfbloed prins. Dus ik had hoge verwachtingen van deze treinrit. Na een half uurtje rijden we onder een berg door en eenmaal eruit gekomen was het uitzicht schitterend. Een soort vallei opent zich voor de trein, met steile rotswanden aan de zijkanten, de zogenaamde Trollveggen rotsformaties van 1100 meter hoog aan de linkerkant, de grillige bergtoppen waaronder lage wolken hangen, immens hoge watervallen, rivieren vol met zalm (heb ik mij laten vertellen) en zo nu en dan zie je een vrijstaand huisje en een verdwaald schaapje in de verte. Onbeschrijfelijk mooi was deze route. Voldaan aangekomen in Åndalsnes neem ik de bus naar Ålesund. Het weer slaat ineens om en het wordt mistig met wat regenbuien. Niks fijners dan rondgereden worden in een tourbus met prachtige vergezichten en regen buiten terwijl jij warm en droog zit. Heerlijk! Eenmaal aangekomen heb ik de stad een beetje verkend en een hostel opgezocht. Het is laagseizoen dus ik zit maar met twee andere meiden op de kamer waar twaalf bedden in staan. Een meisje komt uit Argentinië en een vrouw uit Litouwen. De kamer zelf is ruim en schoon en ik heb gehoord dat het ontbijt erg goed is! ’s Avonds eet ik bij een gezellige bistro en daarna maak ik nog een avondwandeling voordat ik terugga naar het hostel. Ik denk dat ik heerlijk ga slapen na al dat lopen!

De tweede dag van het weekendje weg ben ik vroeg opgestaan om gelijk na het ontbijt naar het Fjellstua uitzichtpunt te gaan. Dit ligt - uiteraard - bovenop een berg, maar de klim duurde uiteindelijk maar een half uurtje. Eenmaal boven had je een schitterend uitzicht over Ålesund. Van daaruit ben ik een paar kilometer gaan lopen naar de andere kant van het eiland. Hier ben ik ook naar het Atlanterhavsparken geweest. Dit is een beroemde attractie met de grootste aquariums van Noord-Europa. Helaas is Ålesund verder echt uitgestorven, vooral op de zondag, want dan zijn de winkels in Noorwegen gesloten. Verder heb ik ook niet het idee dat hier veel jongeren wonen, want er lopen alleen maar oudjes rond en toeristen, die tevens ook allemaal oud zijn. Het leuke aan dat ik hier alleen ben is dat je met iedereen gemakkelijker een praatje maakt en mensen komen ook eerder naar jou toe. Ook in het hostel – waarvan je zou denken dat er veel jongeren in verblijven – zitten een paar oudere mannen van een jaar op tachtig, een groep Maleise - oude - vrouwen en een groep Turkse – jawel oude – mannen. Wel lekker rustig eigenlijk. ’s Avonds heb ik Indiaas gegeten. Ik weet het, ik kon het niet laten, ik mis India en het eten nu alweer. Maar wanneer een restaurant Taj Mahal heet moet je wel naar binnen. Heerlijke curry en m’n lievelingstoetje gulab jamun gegeten. Jammm. Morgen vertrekt de bus naar Hellesylt om 09.00 uur. Vanaf daar doe ik een ferrycruise door het beroemde Geirangerfjord. Ik ben benieuwd!

Dag drie.
Al vroeg vertrek ik naar het station om een bus te nemen die mij naar Hellesylt zal brengen. Vanaf daar neem ik de ferry door het Geirangerfjord, waarna je aankomt in Geiranger. Wat me meteen opviel was dat ook hier alleen maar oudere mensen mee leken te gaan. Gelukkig was het niet zo druk op de boot, waardoor je overal foto’s kon maken. Met Efteling-achtige muziek op de achtergrond vertrekt de boot. Tijdens de overtocht werd de muziek afgewisseld met informatie over het fjord. Na een uurtje komen we aan in Geiranger. Hier zat een kleine chocolaterie die beroemd was om haar ‘Brown cheese bonbon’, dus die moest natuurlijk even geproefd worden! En nu ik er toch was kon ik ook wel even een heerlijke echte chocolademelk met chili proberen! Vervolgens maak ik een hike langs de waterval, waarna ik ga lunchen in het pittoreske dorpje. Het cafeetje serveerde ‘lokale Noorse tapas’, een plankje met brood en verschillende vleessoorten uit de streek, waaronder rendierworst, wat overigens erg goed smaakte. Na zo’n 3 uur terugreizen arriveer ik weer in Ålesund, waar ik mijn laatste nachtje zal doorbrengen.

Om 07.05 uur gaat de bus naar Åndalsnes. Ik kom hier om 09.15 uur aan en na een bak koffie maak ik een hike naar een uitzichtpunt, genaamd Romsdalstrappa. Dit is een klim van anderhalf uur (2 kilometer) de berg op. Moet te doen zijn dacht ik. Helaas had ik de hike zwaar onderschat en was het niet zomaar een bergwandeling, maar een wandeling stijl omhoog, waarbij je opperste concentratie nodig had om niet een misstap te maken, anders lag je onderaan de berg. De wandeling ging door struiken, tussen bomen door, over boomstronken, stenen, mos, takken, alles wat je maar kunt bedenken. En dacht je dat je er bijna was, werd het net nog even steiler en liep er een riviertje door het pad, waardoor alles spekglad was. Even heb ik gedacht om om te draaien, maar ik was al zo ver. Ik ben blij dat ik door ben gelopen, want hier was het zoveelste mooie uitzicht! Echt adembenemend was deze wel. Voldaan, met een doordrenkte trui van zweet, schoenen onder de modder en dennenboomnaalden in m’n haar neem ik de trein terug naar Lillehammer. Nog even genieten van deze prachttreinreis. Wat een vervelend leven.

  • 24 September 2014 - 15:44

    Marjolijn:

    Ja wat een vervelend leven heb jij toch, levensgenieter! Logisch dat je alleen oudere mensen tegen kom, de jongeren werken of zitten op school! We hebben niet allemaal zoveel voorrechten als jij.

  • 24 September 2014 - 18:49

    Elin:

    Lieve Yenthl,

    Heerlijk weekendje begrijp ik en wat was je aan het genieten, hele mooie foto's heb ik voorbij zien komen op je facebook, wou er niemand met je mee om deze prachtige dingen te bekijken?
    Wees je wel voorzichtig!
    Jammer dat je maar zo weinig les krijgt, want daarvoor ben je toch daar.
    Liefs van ons uit het gewone Holland!
    Xxx

  • 24 September 2014 - 21:22

    Els:

    hoi Yenthl,

    Wat schrijf je toch leuk over al je belevenissen! Heel veel succes met je studie en vooral veel genieten van alle mooie momenten!

    lieve groet van Els

  • 25 September 2014 - 00:03

    Gusta Jansen:

    Hoi Yenthl,

    Fijn om je zo te volgen! Ik kan me zo goed voor stellen dat jij geniet van je reis.
    Je schrijfstijl is leuk en spreekt tot de verbeelding!
    Dikke kus XXX Gusta

  • 27 September 2014 - 14:05

    Josina:

    Wat een spannende avonturen beleef jij. En wat, als je nou van die berg was gevallen? Dan had niemand je gevonden. Brrrrrrrrrrrrrrrrrr. Moet er niet aan denken.
    Verder nog veel mooie uitstapjes toegewenst, maar doe wel voorzichtig.
    Groetjes, Josina

  • 12 Oktober 2014 - 23:24

    Elin:

    Krijgen we nog een vervolg, het is al weer even geleden dat je je blog hebt bijgewerkt!
    Liefs van ons en de groetjes aan de rest Yenthl!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Lillehammer

Study abroad!

Norway, Lillehammer

Recente Reisverslagen:

23 September 2014

Week 2 t/m 5

07 September 2014

Begin van het avontuur

Actief sinds 18 Aug. 2014
Verslag gelezen: 1384
Totaal aantal bezoekers 2333

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2014 - 21 December 2014

Study abroad!

Landen bezocht: