Begin van het avontuur - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van YenthlIndriKoot - WaarBenJij.nu Begin van het avontuur - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van YenthlIndriKoot - WaarBenJij.nu

Begin van het avontuur

07 September 2014 | Noorwegen, Lillehammer

Week 1 → 18 - 24 aug

Overgewicht betalen voor je koffer is al een goed begin van een reis. Vooral, omdat ik nooit aan het maximum gewicht zit met mijn altijd kleine koffertjes. Maar goed, daar gingen mijn koffers dan, voorzien van een felroze ‘Heavy like a pregnant elephant’-label. Fleur en ik waren klaar voor dit avontuur, in tegenstelling tot de zenuwachtige meneer naast mij in het vliegtuig die zijn volle beker thee over mijn schoot liet vallen. Heel fijn, vooral wanneer je pas tien minuten in het vliegtuig zit. Eenmaal aangekomen op het vliegveld van Oslo moesten we een paar uurtjes wachten totdat de eerste trein zou vertrekken. Het frappante aan dit vliegveld was dat er nog geen 50 stoelen staan, waardoor iedereen een beetje opgerold in een hoekje zit of ligt te slapen. Uiteindelijk vinden wij ook een geschikt plekje waar we wat slaap in kunnen halen. Eenmaal in de trein verliep alles ook niet helemaal soepel. Door omstandigheden – we hadden geen idee wat voor – moesten we de trein verlaten en werd er een pendelbus ingezet. Uiteindelijk kwamen we na vertraging aan bij het station van Lillehammer, waar onze ‘buddy’ al op ons stond te wachten. Ook was het heerlijk zonnig weer en dat maakte de twee zware koffers omhoog de berg optrekken nog zwaarder. Maar aangezien Noorwegen uit nogal wat heuvels en bergen bestaat zullen wij daar als Nederlanders aan moeten wennen.

Mijn kamertje is ingericht en ik heb een prachtig uitzicht op het meer van Lillehammer en het groene berglandschap. Ook is dit complex erg centraal gelegen, aangezien het een half uurtje naar het centrum lopen is en wanneer je de tegenovergestelde richting gaat ben je ook binnen een half uurtje bij HIL, oftewel LUC (Lillehammer University College) waar we waarschijnlijk de meeste tijd zullen gaan doorbrengen. En achter ons complex, op zo’n 300 meter lopen bevindt zich een van de goedkopere supermarkten.

Maar nu is het tijd om Lillehammer wat beter te leren kennen en daarom is de eerste week een soort introductieweek waarin de ‘buddy’s’ ons overal mee naartoe nemen. De introductieweek begint met een grote opening buiten op het schoolterrein met live optredens, eten, studentenverenigingen die zich promoten, rondleidingen door de school en nog veel meer. De rest van de week zijn er elke avond feestjes in de kroegen en de enige ‘echte’ club van Lillehammer. De buddy’s organiseren elke avond een pre-party om zo iedereen een beetje beter te leren kennen. Uiteraard geldt hier de regel: ‘Bring your own drinks’, want drank is hier achterlijk duur.

Halverwege deze week bezoeken we het openluchtmuseum ‘Maihaugen’. Hier vindt je talloze huizen die dateren uit de Middeleeuwen tot nu. Het doet een beetje denken aan een wandeling door het sprookjesbos. Er bevindt zich ook een staafkerk, wat hele typerende kerken zijn in Noorwegen. Deze kerken worden gedragen door palen (staven) en hebben een sobere uitstraling van binnen. Door de verkleedde mensen die echt in hun rol zitten en de bosachtige geur van grenenhout in de kerken, waan je je echt in de Middeleeuwen.

Ook doen we een rondleiding door de stad met verschillende ‘teambuilding’-opdrachten en eindigen we de week met een barbecue bij het meer. We hebben een goede indruk gekregen van Lillehammer en aangezien de stad niet heel groot is, vindt je er wel alles wat je nodig hebt en bruist het door de vele studenten die hier wonen. Lillehammer heeft nog een redelijk groot aantal winkels, restaurants, koffiebarretjes, kroegen, culturele bezienswaardigheden, avontuurlijke activiteiten en eindeloze mogelijkheden om te fietsen en hiken. Wij zullen ons hier prima vermaken!

• 07 September 2014 - 19:25

Marjolijn:

Leuk Yenthl, dat je eindelijk er voor bent gaan zitten! xxx

• 07 September 2014 - 20:21

Josina:

Mooi verslag Yenthl, leuk om te lezen. Groetjes ,Josina en Leo

• 10 September 2014 - 23:57

Elin:

Leuk Yenthl om je zo te kunnen volgen!
    liefs van ons en we kijken uit naar je volgende bericht!!
    xxx